Nem pók pátyolgatottjaim...
2020. május 25. írta: Phoenicia

Nem pók pátyolgatottjaim...

I. Erythromma lindenii - kékszemű légivadász

lindenii_1.jpg
2018.06.26-án találtam rá egy elhagyott bányatónál.
Pontosabban fotóztam egy olyan kis "fogpiszkálót", ami kicsit másabb volt, mint a többi.
Később dr. Ambrus András határozása alapján a kék szemű Linda talált egy kékszemű lindenii nőstényt. :)
Naná, hogy beleszerettem! Aztán még az is kiderült, hogy hazánkban 2014-ben felfedezett, országosan ritka faj.
lindenii_2.JPGa fotóért köszönet Kucska Zsoltnak

Testhossza 30-36mm, szárnyfesztávja 39-43mm.
A hím kék, intenzíven kék szemekkel, a nőstény világoszöld, barna-zöld szemekkel.
Júniustól augusztusig repül.
Egy éves életciklusú, a telet lárva állapotban tölti.
Jól repül, igényli az oxigéndús, tiszta vizet.
lindenii_3.jpg

II. Pilemia tigrina - atracélcincér

tigrina_1.jpg
Már 2018-ban is kerestük a fajt egy ismert élőhelyén, de nem találtuk.
Teszem hozzá nehezítő tényező volt (szokás szerint) hogy botanikából nem jeleskedtünk, így még a kék atracélt is problémás volt hogy azonosítsuk.
2019-ben újra kerestük, újra sikertelenül több ízben is.
Majd jött a felismerés: 1) a területre turistaútvonalat vezettek 2) a faj elég érzékeny a zargatásra.
Ebből kiindulva kicsit távolabbi, háborgatatlan területen kezdtük kutatni.
tigrina_2.jpg
2019.04.25-én sikerült is megtalálni egy kisebb állományt, ráigazolásért köszönet Rahmé Nikolának!
Az érdekesség, hogy gyöngykölesen és közel-távol nincs kék atracél.
Biztos voltam benne, de azért megvártam hogy a következő évben is ott lesznek-e. Igen!
Ergo viszonylag új (vagy csak érdekes?) info, hogy kék atracél híján simán nevelkedik gyöngykölesben is, lényegesebb a háborítatlan környezet.
tigrina_3.jpg
Hazánkban fokozottan védett, eszmei értéke 100000Ft.
Testhossza 9-13mm, kifejlett egyedekkel májustól júniusig találkozhatunk.

III. Polymixis rufocincta isolata - villányi télibagoly

rufocincta_1.jpg
Az egyik kedvenc helyem ahova sokat is járunk, Szársomlyó.
Nem meglepő módon éjjel igazi érdekességekkel találkozhatunk.
Az egyik ilyen alkalom volt 2018.10.31-e, amikor is "lefejelt" egy lepke vagy 3-4-szer egymás után.
Én "zseni" áthessegettem az arcomból a férjem zöld pulóverére, végül visszaült rám és úgy egy órácskát "táborozott" rajtam.
Édes megfagyás volt... A megerősítő határozásért köszönet Kárpáti Marcellnek.
rufocincta_2.jpg
2019.03.06-án a hernyóállományt kísértem figyelemmel még a tűz előtt.
Mivel kifejezetten a déli oldalhoz kötődik (sok más védett fajjal együtt), így a tűz jelentős pusztítást végzett a terület 2/3-án.
A maradék 1/3-ban pedig a munkások és munkagépek rongáltak hónapokig, hogy egy igen drága sétány épüljön a bakancsot húzni nem tudóknak...
Sajnos egészségügyi okokból azóta nem tudtam keresni tündéri kis "rufoimat", de terveim szerint idén újra felkutatom őket.
(Az Eresus és Atypus állományokban sem tudom még mekkora károk keletkeztek.)
rufocincta_3.jpg
Fokozottan védett Natura 2000-es faj, természetvédelmi értéke 100000Ft.
Szárnyfesztávolsága 44-48mm, repülési ideje október-november.

A bejegyzés trackback címe:

https://pokaszcsaj.blog.hu/api/trackback/id/tr8515717084

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása